Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.04.2008 10:20 - НАП, КАТ и всички останали...
Автор: stamo Категория: Политика   
Прочетен: 1860 Коментари: 2 Гласове:
0



Бях се зарекъл, че в този блог няма да пиша на тема дори далечно напомняща за политика, но за съжаление не мога да се удържа. Минаха вече шест години откакто не се занимавам с политика и честно да си кажа не ми липсва изобщо. Да, имам позиция по много въпроси, понякога вярна, друг път не съвсем, но спрях да занимавам останалите с нея :) До тук добре, но България става все по-ъпсурдна (да ме прощава Томас) държава и след като тази седмица се сблъсках на три пъти с малоумието на държавните служители, не издържах и реших да пиша.


Всичко започна още на 28.01.2008 г. Е не е съвсем тази седмица, но пък така си беше. Тогава реших, че не е лошо да си подам данъчната декларация, вместо да чакам крайния срок и километричните опашки. Тъй като имам две деца, по закона за семейното подоходно облагане, данъчните трябваше да ми върнат 154,71 лв. надвнесен данък. Речено сторено – подадох си декларацията и зачаках от умрял писмо. В края на миналата седмица (04.04.2008) помолих една позната, която работи в данъчното, да провери какво става. Оказа се, че колегата който е приел декларацията и би трябвало да я обработи бил нов и не знаел как. Три месеца той работи в данъчна служба и все още не е научил как да вкара скапаната декларация в компютъра. Представете си ако постъпите някъде на работа и три месеца не разберете за какво сте там. Какво ли ще Ви се случи? Ами ако сте държавни служители – нищо, ще продължите да си получавате заплатата и да сте „прекалено зает“. Не ме разбирайте погрешно, човекът е много симпатичен, просто мястото му не е там. И понеже „нищоправенето“ отнема много време, този симпатяга беше решил да поработи и в събота (05.04.2008). И така в събота сутринта, докато разхождам кучето си в парка, звъни мобилния ми телефон, номерът е скрит или аналогов и отсреща ме уведомяват, че разговарям с териториална дирекция на НАП София град, офис център.


- Вие сте подали една декларация на 28.01.2008, но за съжаление ще трябва да Ви откажем възстановяване, тъй като сметката по която сте посочили да бъде извършен превода не е на Ваше име.


Тук аз естествено сменям всички цветове на дъгата, тъй като миналата година вече съм получил парите си по тази сметка (сметката е на жена ми), освен това съм се консултирал с моята позната, която ми е казала, че тази година дори има изрична инструкция, че парите могат да бъдат превеждани по сметки указани в данъчната декларация, дори и тези сметки да са на други лица, на всичкото отгоре самият образец на декларацията е направен така, че има полета за ЕГН и име на титуляра на сметката, където може да бъде записано произволно име и ЕГН. Разбира се опитвам се да сдържа емоциите си и с равен глас питам какво се очаква от мен да направя. Оказа се, че от мен се очаква да подам декларацията си отново. Тук е мястото да спомена, че човека съвсем не е лош (по душа). Говори спокойно и любезно, представи се и ми предложи, когато пристигна да го извикам, той ще ме извини пред опашката и ще ме пусне без да чакам. Просто е супер некомпетентен. В крайна сметка в понеделник аз отидох и занесох новата декларация. Наистина минах без опашка и след като погледна декларацията ми я хвърли в една папка, в която имаше поне още сто такива и бодро каза:


- Това е! Ще я действаме тия дни.


Бъдещето ще покаже дали времето от повторното приемане на декларацията ми до нейната обработка, ще бъде по-кратко от времето от първото приемане (28.01.2008) до нейното прочитане (04.04.2008), но каквото и да стане от подобни „кадри“ всички ние сме губещи.


Ако си мислите, че това е всичко, значи отскоро сте в България и не Ви се е налагало да се сблъсквате с родната ни действителност. Прибирайки се в офиса виждам счетоводителката да пристъпва нервно от крак на крак. Веднага ми става ясно, че има проблем с компютъра и понеже малко или много съм компютърно грамотен отново е решила да се обърне към мен. Оказва се, че трябва да подаде справка в данъчното колко наем е получил от нас хазяина. Аз, разбира се, веднага сядам на компютъра, отварям сайта на НАП и свалям следното нещо:


„ПРОГРАМЕН ПРОДУКТ - Справка за физическите лица, на които през 2007г. са изплатени доходи, различни от доходи от трудови правоотношения и пенсии (подобрена версия)“


До тук добре, би трябвало да стартирам въпросния „ПРОГРАМЕН ПРОДУКТ“ да попълня малко данни и да го изпратя в НАП. Да ама не, както беше казал един наш виден политик. Въпросният „ПРОГРАМЕН ПРОДУКТ“ се оказа прост Exel-ов файл, на всичкото отгоре, наблъскан с макроси до козирката. Разбира се тези макроси бяха моментално блокирани от офиса ми и „ПРОГРАМНИЯ ПРОДУКТ“ стана абсолютно неизползваем. Да аз мога да променя политиката за сигурност на офис пакета си, но повярвайте ми счетоводителката не може, а и не е нейна работа. Освен това се оказа, че „великият програмист“ сътворил този „шедьовър“ използвайки невероятните си познания в „уникалния“ програмен език BASIC, решава вместо мен какъв офис пакет ще използвам, тъй като неговото творение е използваемо само на конкретен офис пакет. Наложи се малко да попреработя файла му, така че да мога ръчно без всякакви макроси да си попълня всички данни и повярвайте ми доста по-лесно е. Разбира се въпреки всички претенции на НАП , въпросната справка не може да бъде подадена по електронен път независимо от купищата електронни подписи с които разполагаме и на счетоводителката така и така ще и се наложи да се разходи до там.


Сигурно си мислите, че това е всичко, но уви. Не знам защо ми трябваше да разглеждам какво ли още интересно може да бъде намерено на сайта на НАП и съвсем случайно попаднах на следното творение:


„Наръчник за управление на конфликтни ситуации с клиенти в НАП“


По принцип самата идея за изготвянето на подобен наръчник не е лоша, но изпълнението е меко казано ужасно. Честно да си кажа ако разполагах с малко повече време щях да съдя НАП за написването на този наръчник. Тук ще цитирам само съдържанието, защото то е достатъчно показателно, но ако някой иска да се запознае с това творение на гениалната данъчна мисъл, може да го направи от тук. А сега обещаният цитат:


Съдържание


Конфликтът – проблем или възможност за решаване на проблем ... 2


Причини за конфликти в междуличностните отношения ................. 2


Причини за конфликти с клиентите на НАП ...................................... 3


Стратегии за справяне с конфликти ..................................................... 3


Типове клиенти ...................................................................................... 4


Агресивният ........................................................................................... 4


Арогантният ........................................................................................... 4


Мрънкащият ......................................................................................... 5


Неориентираният ................................................................................. 5


Насоки за общуване по време на конфликтна ситуация .................. 6


и т. н.


Най-интересната част съм маркирал в червено. Типовете клиенти според наръчника са: Агресивният, Арогантният, Мрънкащият и Неориентираният. Към кой тип клиент спадате Вие? Към нито един. Но как така, според НАП това са клиентите (при това има подробно описание на всеки тип, което в болшинството случаи е меко казано обидно). Значи Вие не сте клиент на НАП или поне те не са чували за Вас. Аз лично не откривам себе си в нито една от горепосочените категории, и съдейки по всичко просто трябва да престана да бъда „клиент “ на НАП, поне докато в дървените им глави не уври значението на думата „клиент“


За съжаление приключенията ми тази седмица, в дебрите на държавните служби, не се изчерпват с това. Жена ми е родена в Молдова и макар, че е българска гражданка от 2000 г. все още не си е сменила Молдовското свидетелство за управление на моторно превозно средство (СУМПС). Днес реших, че е крайно време да си загубя деня и да получа наказателното си постановление в КАТ за акта който беше изтекъл още преди две седмици. И тъй като така и така щях да ходя до там, реших да проверя какви документи са необходими за смяната на книжката на жена ми (защото на сайта на КАТ информация за този случай няма). Докато седях чинно и чаках да ми излезе номерчето се поогледах тук-там за информация. Като изключим табелките „Тук не е информация“ , думата „информация“ не се срещаше никъде другаде. Разгледах разбира се информационното табло, закачено на стената, но там освен, че отново липсваше информация за конкретния случай, висяха и някои доста стари формуляри. В крайна сметка реших да си взема и номерче за подаване на документи за книжка. Изчаках си реда и ето заветното число светна на таблото и аз бодро се запътих натам. Наложи се да изчакам около 5 минути, за които девойката успя четири пъти да отвори и затвори прозореца, като се катереше върху един фотьойл. След като приключи с еквилибристиките, ме погледна и отегчено зачака. Аз обясних, че няма да подавам, просто искам да попитам каква е процедурата за смяна на молдовска книжка с българска.


- Имате ли пълномощно? - попита девойката


А се извиних и още веднъж уточних, че нямам намерение да подавам, просто питам каква е процедурата.


- Не мога да Ви дам информация ако нямате пълномощно. Отидете при началника на 30 гише, но и той няма да Ви каже нищо.


Аз все пак не се отчаях, благодарих и и се отправих към 30 гише. Началникът седеше и се правеше, че пише на компютъра, а поредната девойка седеше на самото гише. След като още веднъж разказах всичко получих почти същия отговор:


- Нека жена Ви да дойде лично и ще и обясним или вземете пълномощно.


След като пуснах в ход целия си чар :) и изговорих куп глупости, девойката все пак се нави да пита шефа. Разбира се той не остана по-назад от подчинените си и също отказа да ми даде информация. След кратка полемика с него подкрепена от моята лична карта, личната карта на жена ми и злополучната молдовска книжка, все пак благоволи под сурдинка да изреди няколко документа и изчезна. Не ми беше дадена възможност да задам нито един въпрос и в крайна сметка така и не ми стана ясно каква е процедурата. Така и още не съм сигурен дали тези хора разбраха, че аз просто искам да попитам каква е процедурата. Не искам да подавам, не искам да получавам, не искам лични данни, в крайна сметка дори не искам да следят жена ми със специални разузнавателни средства.


Накрая бих искал да завърша този постинг малко по-конструктивно. За да не ме упреквате, че само „плюя“, ще се опитам да дам няколко съвета.


Към НАП


  1. Погрижете се за квалификацията на персонала си, като провеждате не само курсове, но и периодични задължителни изпити.

  2. Ако някой в продължение на максимум един месец не разбере какво всъщност се иска от него и как да си върши работата, да бъде заменен.

  3. Наемете екип от психолози, които да проведат групова терапия със служителите и да им обяснят какво е „клиент“ и как би трябвало да се отнасят с него

  4. Сроковете да се спазват, не само от гражданите, но и от служителите на НАП. Съответно и служителите да бъдат наказвани ако не спазят срока.

  5. Уволнете всички ведомствени програмисти и забранете със закон да бъдат назначавани такива. Самият факт, че един програмист работи в бюрократична структура, означава че той е или пълен некадърник или супер мързелив. И в двата случая потърпевши сме ние потребителите.


Към КАТ


  1. Моля Ви, просто да откриете гише Информация. Сигурен съм, че по този начин опашките ще станат два пъти по кратки и няма да се налага да връщате хора за глупости.

  2. Опитайте се да разберете, че работите в обслужващо звено, а не сте агенти на ЦРУ (КГБ) и няма нужда да подозирате всеки човек.


Към всички държавни служителите


  1. Разберете, че сте сложени за да обслужвате населението, а не да му се карате, викате или заплашвате.

  2. Говорейки с хората, изхождайте от презумпцията за невинност, защото не всеки застанал срещу Вас е престъпник

  3. Имайте предвид, че не всеки човек в България е адвокат и докато продължавате да слагате само членове от закона на информационните табла, ще трябва да обяснявате почти на всеки един какво точно се иска от него.




Тагове:   останали,   КАТ,   НАП,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - If you want to make $10-$150/hour and up to
11.01.2012 00:43
If you want to make $10-$150/hour and up to $3500/month of your free time working at
home part-time then this is the most important message you’re ever
going to read.

Here’s why:

“Businesses need ME! They’re paying me money – CASH – to a
36-year-old work-at-home mother to get my opinion.”

http://www.cash-reward-surveys.info/surveys.html

Guess what?

They also need YOU!

I’m not a marketing expert or a sales gal. In fact, I know very
little about business. But I do know exactly what I like and what
I don’t like. I know what products I would buy and what services
I would use.

Guess what? This is exactly what large companies are paying me
for. They need to know what their average customer needs and
wants. So these companies pay millions of dollars every month to
the average person. In return, the average person, myself
included, answers some questions and gives them their opinion.

You’ve got to try this out. Just click on the link below and
check it out yourself.

http://www.cash-reward-surveys.info/surveys.html
цитирай
2. анонимен - maverickmoneymaking you can easily rake in $11, 917 per month
06.02.2012 15:56
Hi, This just came across my desk and I had to pass it on to you ASAP…
Internet multi-millionaire Mack Michaels has a few new positions available right now…
If accepted you can easily rake in $11, 917 per month starting from scratch.
==> http://www.maverickmoneymaking.info/maverick.html
Once you’re accepted just follow the training Mack gives you. It’s really quite simple…
Learn how Mack went from not being able to afford Christmas gifts to a millionaire lifestyle and how you can too!
BUT…
Due to the extremely high level of Hands-On time Mack spends with every new member he has to limit the number of positions that are open.
Right now there are only 2 available in your area. If you’re interested you should move quickly.
==> http://www.maverickmoneymaking.info/maverick.html
Your Friend, – Mike
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: stamo
Категория: Други
Прочетен: 48851
Постинги: 10
Коментари: 52
Гласове: 73
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930